Katedra Historii Nowożytnej

dr hab. Joanna Szczutkowska, prof. uczelni

I POZYCJE ZWARTE

  1. Joanna Szczutkowska, Polityka kulturalna PRL w dziedzinie kinematografii w latach 70., Bydgoszcz 2014, ss. 367.
  2. Joanna Szczutkowska, Zagraniczna polityka kinematograficzna PRL w latach 70. XX w., Bydgoszcz 2021, ss. 288.

II PRACE POD REDAKCJĄ

  1. Konflikty w przestrzeni kulturowej, red. Z. Biegański, Ł. Jureńczyk, J. Szczutkowska, Bydgoszcz 2015, ss. 284.
  2. Społeczno-polityczne inspiracje w kulturze i sztuce wizualnej, red. Ł. Jureńczyk, J. Szczutkowska, Bydgoszcz 2016, ss. 172.
  3. Motyw wojny w kulturze i sztuce wizualnej, red. Ł. Jureńczyk, J. Szczutkowska, Bydgoszcz  2017, ss. 209.
  4. Wojna jako źródło inspiracji w kulturze i sztuce - literatura, propaganda, tożsamość,  red. Ł.  Jureńczyk, J. Szczutkowska, W. Trempała, P. Wenderlich, Bydgoszcz 2017, ss.  235.
  5. Zjawiska migracji i uchodźstwa w kulturze i sztuce w XX i XXI wieku, red. Ł. Jureńczyk, J. Szczutkowska, W. Trempała, P. Wenderlich, Bydgoszcz 2019, ss. 162.
  6. Rok 1968 - kultura, sztuka, polityka, red. P. Zwierzchowski, D. Mazur, J. Szczutkowska, Bydgoszcz 2019, ss. 333.
  7. Anatomia polityki historycznej, T. 2: Szkice z badań nad pamięcią zbiorową w Polsce w XX i XXI wieku, red. M. Opioła-Cegiełka, J. Szczutkowska, Bydgoszcz 2020, ss. 256.
  8. Historia wizualna w działaniu. Studia i szkice z badań nad filmem historycznym, red. D. Skotarczak, J. Szczutkowska, P. Kurpiewski, Poznań 2020, ss. 240.

III ARTYKUŁY

  1. Film fabularny w nauczaniu historii – przykłady ze współczesnej zachodniej myśli dydaktycznej, [w:] Innowacyjność w edukacji historycznej i w promocji dziedzictwa kulturowego regionu, red. Z. Biegański, T. Maresz, Toruń 2012, s. 143-155.
  2. Ludzie wolności? O filmowcach z regionu kujawsko-pomorskiego: od Poli Negri do Bogusława Lindy, [w:] Ludzie wolności w regionie kujawsko-pomorskim, red. M. Białkowski, Z. Biegański, W. Polak, Seria: Dzieje Regionu Kujawsko-Pomorskiego t. 4, Toruń-Bydgoszcz 2014, s. 275-296.
  3. Kulturna saradnja Poljske i Jugoslavije, [w:] Jugoslovensko-poljski odnosi u XX veku. Zbornik radova, urednici M. Pavlović, A. Zaćmiński, D. Bondžić, Beograd 2015, s. 379-414.
  4. Metodyka działań terrorystycznych w Iraku na przykładzie filmu The Hurt Locker. W pułapce wojny. Wstęp do analizy politologiczno-filmoznawczej, [w:] Konflikty w przestrzeni kulturowej, red. Z. Biegański, Ł. Jureńczyk, J. Szczutkowska, Bydgoszcz 2015, s. 201-223.
  5. „Żywotność i znaczenie” – współpraca kulturalna Polski z Węgrami w latach 70. XX wieku, [w:] Dobre i złe sąsiedztwa. Historia kluczem do zrozumienia współczesnych relacji międzysąsiedzkich, red. T. Maresz, K. Grysińska-Jarmuła, Bydgoszcz 2016, s. 431-443.
  6. Współpraca kulturalna Polski z Jugosławią w dziedzinie kinematografii w latach siedemdziesiatych XX wieku, [w:] Polska i Jugosławia po II wojnie światowej, red. M. Pavlović, N. Stambolija, A. Zaćmiński, Bydgoszcz 2016, s. 296-313.
  7. Film i kinematografia w świetle Polskiej Kroniki Filmowej (1971-1980), [w:] Społeczno-polityczne inspiracje w kulturze i sztuce wizualnej, red. Ł. Jureńczyk, J. Szczutkowska, Bydgoszcz 2016, s. 43-55.
  8. Wojna w Iraku w amerykańskim filmie dokumentalnym "pierwszej fali" (2004-2006) - rekonesans badawczy, [w:] Czynnik wojskowy w środowisku międzynarodowym na przełomie XX i XXI wieku, red. Ł. Jureńczyk, S. Sadowski, M. Jastrzębski, J. Waskan, Bydgoszcz 2016, s. 351-359.
  9. Wyzwania innowacyjności publicznej w upowszechnianiu i promocji dziedzictwa kulturowego na przykładzie związków Poli Negri z Brdowem, [w:] Studia z Dziejów Pogranicza Kujawsko-Wielkopolskiego, t. 7, red. P. Szczepankiewicz, J. Kołtuniak, Wierzbinek  2017, s. 67-82.
  10. Uticaj dogadaja iz 1968. U Polijskoj i Čehoslovačkoj na polijsko-jugoslovensku kulturnu saradnju, [w:] Jugoslavija i Poljska u XX veku. Medunarodni tematski zbornik radova sa konferencije Jugoslovensko-poljski odnosi u XX veku, eds. M. Pavlovič, A. Zaćmiński, P. Wawryszuk, Beograd 2017, s. 399-411.
  11. Poljsko javno mnjenje o bombardovanju Jugoslavije 1999. Godine, „Istorija 20. Veka” 2017, nr 2, s. 9-28 (współautorstwo: Z. Biegański).
  12. Amerykańska kinematografia wobec wojny z terroryzmem prowadzonej na terytorium Afganistanu i Iraku, [w:] Motyw wojny w kulturze i sztuce wizualnej, red. Ł. Jureńczyk, J. Szczutkowska, Bydgoszcz 2017, s. 47-57 (współautorstwo: Ł. Jureńczyk).
  13. Problem uchodźstwa wojennego w dziełach wybranych twórców kultury i sztuki w XXI wieku, [w:] Wojna jako źródło inspiracji w kulturze i sztuce - literatura, propaganda, tożsamość, red. Ł. Jureńczyk, J. Szczutkowska, W. Trempała, P. Wenderlich, Bydgoszcz 2017, s. 133-160 (współautorstwo: Ł. Jureńczyk, W. Trempała, P. Wenderlich).
  14. Wojna w Bośni w filmie "Wybawca" Predraga Antonijevicia, [w:] Pomiędzy mythos i logos społecznej zmiany, red. J. Golinowski, S. Sadowski, Bydgoszcz 2017, s. 156-173.
  15. "Nieobojętni są ludzie, nosiciele idei..." Związki filmowców polskich i jugosłowiańskich na przykładzie twórczości operatorskiej Jerzego Wójcika, [w:] Polska i Jugosławia w XX wieku. Polityka - społeczeństwo – kultura, red. M. Pavlović, P. Wawryszuk, A. Zaćmiński, Bydgoszcz 2018, s. 388-400.
  16. Kontakty filmowe pomiędzy Polską Rzeczypospolitą Ludową a Czechosłowacką Republiką Socjalistyczną w latach 70. XX wieku, [w:] Polsko-czeskie i polsko-słowackie kontakty filmowe, red. E. Ciszewska, M. Góralik, Łódź 2018, s. 27-51.
  17. Życie i działalność Tomasa Younga - amerykańskiego weterana z Iraku (1979-2014) w świetle filmu dokumentalnego Body of War, [w:] Konflikty zbrojne i obronność na przełomie XX i XXI wieku. Aspekty polityczne i prawne, red. Ł. Jureńczyk, P. Radziszewski, S. Sadowski, Bydgoszcz 2018, s. 96-109 (współautorstwo: Ł. Jureńczyk).
  18. "Nieobojętni są ludzie, nosiciele idei..." Związki filmowców polskich i jugosłowiańskich na przykładzie twórczości operatorskiej Jerzego Wójcika, [w:] Polska i Jugosławia w XX wieku. Polityka - społeczeństwo - kultura, red. M. Pavlović, P. Wawryszuk, A. Zaćmiński, Bydgoszcz 2018, 388-400.
  19. Współpraca kulturalna PRL-SFRJ w 1968 r., [w:] Rok 1968: kultura, sztuka, polityka, red. P. Zwierzchowski, D. Mazur, J. Szczutkowska, Bydgoszcz 2019, 237-256.
  20. Film jako materiał badawczy i źródło w warsztacie historyka dziejów najnowszych - regionalisty. Refleksja w związku z książką Radosława Domke i Jacka Szymali "Dolny Śląsk i ziemia lubuska w filmach polskich po 1945 roku", Zielona Góra 2020, "Tabularium Historiae" 2020, T. 8, s. 193-202.
  21. Kinematografia w działalności urzędów zagranicznych podległych Ministerstwu Spraw Zagranicznych Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej w Jugosławii w latach 1971-1980, [w:] W kręgu dyplomacji i polityki. W 100-lecie nawiązania stosunków dysplomatycznych między Polską i Jugosławią, red. B. Dimitrijevic, P. Wawryszuk, A. Zaćmiński, Bydgoszcz 2020, s. 132-142.
  22. Znaczenie filmowych obrazów pozimnowojennych konfliktów zbrojnych na przykładzie wojny w Bośni. Zarys zagadnienia, [w:] Historia wizualna w działaniu Studia i szkice z badań nad filmem historycznym, red. D. Skotarczak, J. Szczutkowska, P. Kurpiewski, Poznań 2020, s. 141-154.